Technika

Technika Czech Dakar Teamu

Rallye Dakar je nejnáročnější zkouškou jak lidí, tak techniky a v motoristickém sportu není mnoho podniků, které by se tomuto závodu mohly jen přiblížit. Závod vede téměř devět tisíc kilometrů pouštěmi, prašnými pustinami i horským terénem, automobily a motocykly jedou v zimě i v horku, v nejjemnějším písku a písečných bouřích maximální možnou rychlostí. Nároky na veškeré vybavení i techniku vozidel jsou naprosto nejvyšší, není možný jakýkoliv kompromis – už kvůli vysokým nákladům na účast v závodě a také na bezpečnost posádek. Zkrátka Dakar vyžaduje to nejlepší, co existuje. Velmi často se nás lidé ptají, jaké používáme vybavení, proč se osvědčilo to a proč ne tamto atd. Tak jsme se rozhodli, že pro vás uděláme tuto stránku, kde najdete podrobnější informace o tom, co používáme a co třeba na první pohled není vidět.

Kategorie kamionů (T4 a T5) je určena pro stroje o hmotnosti vyšší než 3.500 kg. Třída T4 představuje “homologovené” kamiony, které se přímo účastní závodu, asistence pohybující se mezi bivaky spadají do kategorie T5.

Kategorie motocyklů se dělí do tří kategorií. První skupinu představuje kategorie Marathon, která reprezentuje v podstatě sériové stroje, které se dále dělí podle objemu motoru (větší resp. menší než 451 cm3). Druhá skupina představuje superprodukční motocykly, které jsou v porovnání s kategorií Marathon výrazně modifikovány. Ty se rovněž dělí dle objemu motoru (větší resp. menší než 451 cm3). Třetí skupina představuje čtyřkolky, kde představuje hraniční objem hodnota 500 cm3.

TATRA DAKAR 4×4

Typ

TATRA 815-2C0R45 4×4.1- Variant Kit

Motor

Caterpillar C-13, kapalinou chlazený šestiválec o objemu 12,5 litrů, přeplňovaný jedním turbodmychadlem s mezichladiči plnícího vzduchu

Výkon: cca 950 HP

Točivý moment: více než 3300 Nm

Převodovka

Manuální desetistupňová převodovka TATRA 10 TS210 + dvoustupňový sestupný převod TATRA 2.30 TRS s možností řazení za jízdy (tj. celkový počet převodových stupňů 20)

Podvozek

Klasická „tatrovácká“ koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Obě nápravy odpruženy vzduchovými vlnovce doplněnými každé polonápravě dvojicí tlumičů Reiger.

Pneumatiky

14.00 R20 Michelin XZL / Pirelli PS 22 Pista 14×20″

Centrální dohušťování

Palivové nádrže

Objem 900 litrů

Rozměry

Rozvor náprav: 4290 mm

Délka: 6100 mm

Výška: 3200 mm

Šířka: 2500 mm

Max. rychlost

cca 170 km/h

Spotřeba

V těžkém terénu přes 100l/100 km

Nástavba

Tvořena hliníkovými profily, povrchové panely jsou vyrobeny z karbonu. Uvnitř nástavby je povinný ochranný rám.

Speciální výbava

Vnější i vnitřní ochranný rám kabiny

Anatomické sedačky Sparco s šestibodovými bezpečnostními pásy

Navigační přístroje

asistence TATRA 6×6

Typ

TATRA 815-270R25 6×6.1

Motor

TATRA T3B-928.70, vzduchem chlazený osmiválec o objemu 12,7litrů

Výkon: 300 kW

Kroutící moment: 1800 Nm

Převodovka

Manuální 14-ti stupňová převodovka TATRA 14 TS180

Podvozek

Klasická „tatrovácká“ koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, pérování přední nápravy zkrutnými tyčemi, vzadu vzduchové pérování TATRA King Frame

Pneumatiky

14.00 R20 Michelin XZL / Pirelli PS 22 Pista 14×20″

Centrální dohušťování

Rozměry

Rozvor náprav: 4500 + 1450 mm

Délka: 10 000 mm

Výška: 3700 mm

Šířka: 2500 mm

Nástavba

Skříňová nástavba od společnosti PANAV

moto YAMAHA WR 450F

Typ

Yamaha WR450F desert kit

Tlumiče

YSS Suspension (Korea, montáž a ladění NL)

Kola

Hann wheels (NL)

Kotouče

Masters (NL)

Karbonové díly

Kompozit Project (CZ)

Sedlo

VLT (NL)

Navigace

MD, ICO, repeater TD Com

Výfuk

Raas (CZ)

Řetěz

RK (Japonsko)

Rozety

Grosskopf (CZ)

Doplňky a plasty

MCF (CZ)

Rallye kit

Mecca Systems (Francie)

Hmotnost

140 kg