DAKAR 2012

Nejnáročnější rallye světa Dakar se v následujícím ročníku již po čtvrté pojede na jihoamerickém kontinentu.

Závod bude odstartován v argentinském městě Mar de Plata vzdušnou čarou je téměř 5000 km od peruánské Limy, kde závod končí.

Dakar 2012 bude složitý od začátku do konce.

Při výběru vhodné trasy organizátoři kladli důraz na vytrvalost a bystrost za volantem. Jak varuje ředitel závodu David Castera, závodníci by měli mít neustále na zřeteli veškerá nebezpečí, která mohou na trati nastat. Trať bude opravdu náročná a závodící posádky zažijí nervy drásající situace.

Czech Dakar Team odletěl na Rallye Dakar 2012

Dne 27. prosince započal Czech Dakar Team svoji pouť na rallye Dakar 2012, která odstartuje 1. ledna v argentinském Mar del Plata. Celý tým se sešel po poledni na ruzyňském letišti, odkud zamířil do Paříže a následně v nočních hodinách do Buenos Aires. Ve středu 28. 12. 2011 v odpoledních hodinách evropského času se celý tým ohlásil pořádku z letiště v Buenos Aires.

Trasa letošního ročníku povede z Mar del Plata v Argentině (500km jižně od Buenos Aires) přes Chile do peruánského hlavního města Lima. Na závodníky čeká 8 373 km, z nichž bude 4 191 km speciálních zkoušek. Trať bude opravdu náročná a závodící posádky zažijí nervy drásající situace.

Kompletní složení Czech Dakar Teamu pro ročník 2012 vypadá následovně:

Soutěžní Tatra 4X4, startovní číslo 547

pilot: Martin Kolomý

navigátor: René Kilián

co-pilot: David Kilián

Soutěžní motocykl YAMAHA 450, startovní číslo 100

pilot: Jan Veselý

Asistenční Tatra 6×6

pilot: Jiří Surý

mechanik: Zdeněk Zbranek

mechanik: Jan Lašák

mechanik: Radim Kaplánek

Novinářský vůz Nissan Patrol

pilot: Marek Spáčil

fotograf: Jaroslav Jindra

novinář: Zdeněk Voda

novinář: Antonín Jakubec

Start Marka Spáčila znemožnilo zranění kolene z červencové Silk Way. Markovo koleno není v takovém stavu, aby vydrželo 14 denní zátěž v závodním kamionu. Proto se účastní rallye jako řidič press caru, ze kterého bude také vykonávat funkci týmového manažera.

Martin Kolomý věnoval převážnou část letošního roku zotavování po zranění páteře, které utrpěl na posledním ročníku Dakaru letos 4. 1. 2011. Dokázal se obdivuhodně dostat do dobré kondice a bude opět pilotovat soutěžní kamion.

Druhým zraněným z ledna letošního roku byl navigátor Jaroslav Lamač. Jeho zranění bylo vážnější a rehabilitace si vyžaduje více času. Pro rok 2012 zajišťuje pro tým z domova komunikační servis pro veřejnost a media.

Jan Veselý pojede Dakar již potřetí. Potřetí v Jižní Americe a letos navíc v roli jediného českého zástupce v kategorii motocyklů. Hlavním cílem obou promotérů i celého týmu pro ročník 2012 je dojet ve zdraví do cíle. To je nakonec ta nejcennější „dakarská“ trofej. Přejeme všem hodně zdaru a držíme palce. Našim fanouškům pak přeje celý Czech Dakar Team hodně zdraví a štěstí v novém roce 2012. Rozhodně doufáme, že Dakar 2012 bude pro fanoušky a diváky obrovskou podívanou.

Děkujeme za podporu

TRASA DAKAR 2012

Startovní listina 2012

Na této stránce najdete odkazy na startovní listiny DAKAR 2012
Po kliknutí na nadpis kategorie která vás zajíma budete přesměrování na oficiální webové stránky DAKAR

Kamiony

501. Loprais (Tatra – Loprais Team)

527. Vrátný (Tatra – Loprais Team)

530. Valtr (Liaz – KM Racing)

547. Kolomý (Tatra – Czech Dakar Team)

551. Cabala (Liaz – KM Racing)

557. Zapletal (MAN – OffroadSport)

Motorky

100. Veselý (Yamaha WR 450F- Czech Dakar Team)

Čtyřkolky

251. Macháček (Yamaha Raptor – KM Racing)

Kalendář DAKAR 2012

TRASA RALLYE DAKAR DEN PO DNI

1. etapa
Neděle 1. ledna: Mar del Plata – Santa Rosa de la Pampa

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 763 km
Rychlostní zkouška: 57 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 763 km
Rychlostní zkouška: 57 km

Malé duny, ale bez opalování
Přímořské letovisko Mar del Plata evokuje lenošení, speciálně po setkání závodníků s davy dakarských fanoušků při slavnostním silvestrovském startovním ceremoniálu. Ovšem při prvním krátkém měřeném úseku (warm-upu) se musí připravit na překážky v podobě malých dun na trase podél moře. Toto lehké, rozřazovací cvičení na úvod určí ve startovním poli poprvé pořadí. Po této krátké výzvě závodní pole čeká dlouhý přejezd do bivaku v Santa Rosa de la Pampa.

2. etapa
Pondělí 2. ledna: Santa Rosa de la Pampa – San Rafael

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 487 km
Rychlostní zkouška: 295 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 487 km
Rychlostní zkouška: 290/295 km

Šedivé duny oblasti Nihuil
Závodníci budou z bivaku vyrážet brzy a bude je čekat dlouhá cesta na místo, odkud odstartují do měřeného úseku. Ovšem tempo, které budou muset udržovat v první, velmi rychlé části trati, bude vyžadovat jejich extrémní soustředění. Po úvodní pasáži s rychlými zatáčkami, se kterými se budou prát na tvrdém podkladu, jejich tempo zpomalí duny. V Nihuil je čeká písek šedé barvy po velkých vulkanických erupcích, které tam byly před několika tisíci lety.

3. etapa
Úterý 3. ledna: San Rafael – San Juan

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 291 km
Rychlostní zkouška: 270 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 291 km
Rychlostní zkouška: 208 km

Andy – připomínka pohoří Atlas v Africe
Pohoří And – nedílná součást rallye Dakar 2012, je pro soutěžící velmi náročná. Přejezdy koryt řek, spousta děr a kamenů, kterým se budou muset závodníci vyhýbat v rychlostní zkoušce, dělají tento terén velmi vyčerpávajícím. Odolnost závodních motorů projde opravdovou zkouškou, pokud si piloti nedají pozor. Výška a reliéf trati zdůrazňují krásu zdejší přírody, ve které najdeme snad všechny odstíny červené barvy. Ovšem její náročnost nabídne spíš akrobatické výzvy, při kterých například motorkáři budou muset vyjet do cíle na první rychlostní stupeň.

4. etapa
Středa 4. ledna: San Juan – Chilecito

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 424 km
Rychlostní zkouška: 326 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 424 km
Rychlostní zkouška: 326 km

Dej si pozor na své sebevědomí!
Zkušení jezdci si budou užívat počítání úspěšných přejezdů vyschlých koryt řek během rychlostní zkoušky. Bude při ní čas i na obdivování působivých kaňonů provincie Rioja, ale v zájmu úspěchu bude důležitá ostražitost a pozornost na závodní trasu. Nikdo nebude schopen udržet stálé závodní tempo. Ať už půjde o navigační schopnosti na konci měřeného úseku, nebo o menší překážky na trati, obojí může znamenat ztrátu času. Je pravděpodobné, že už při vjezdu do Chilecita mohou být ze hry i někteří aspiranti na vítězství.

5. etapa
Čtvrtek 5. ledna: Chilecito–Fiambalá

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 151 km
Rychlostní zkouška: 265 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 246 km
Rychlostní zkouška: 177 km

Každá kategorie má svou Fiambalu
Nikdo ze závodníků asi nemá rád duny u Fiambaly, kde se už vyválely tucty motorkářů v bílém a horkém písku při své první dakarské účasti. Své o zdejším písečném pekle ví i Carlos Sainz, který tady dvakrát přišel o naděje na vítězství v letech 2009 a 2011. Tentokrát bude zdejší trať rozdělena na dva úseky pro motorkáře se čtyřkolkáři a auta s kamióny. Pro první skupinu bude platit, že neúspěch v této etapě bude výsledkem jejich špatné navigace spíš než zapadnutí na trati. Také by měli zažít napětí při jízdě po úzké cestě v horách, ještě než si s nimi pohrají zdejší duny. Trať pro auta a kamióny bude úplně jiná, protože je zavede přímo do srdce bílých fiambalských dun.

6. etapa
Pátek 6. ledna: Fiambalá–Copiapó

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 394 km
Rychlostní zkouška: 247 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 394 km
Rychlostní zkouška: 247 km

Vaše pasy, prosím
Léto na jihu má na skladě několik překvapení. Například teploty pod bodem mrazu, které mohou překvapit motorkáře při nočním stoupání do průsmyku svatého Františka v Andách. Tam překonají hranici ve výšce přes 4700 metrů. Až závod dorazí do Chile, závodníci se budou muset připravit na rychlostní zkoušku, která bude zprvu na tvrdé trati ve vyprahlé poušti Atacama. Nebudou se muset soustředit na kontrolu optimální rychlosti, až dorazí do dunových polí v okolí Copiapó, která potkají celkem čtyřikrát. Tady bude správným řešením cit řidiče pro jízdu v písku, aby závodní technika neskončila na dně obrovských písečných lavorů. Někteří se tomu však určitě nevyhnou.

7. etapa
Sobota 7. ledna: Copiapó–Copiapó

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 154 km
Rychlostní zkouška: 419 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 154 km
Rychlostní zkouška: 419 km

Sbohem duny!
Tahle okružní etapa je výzvou týdne, přestože se může zdát na začátku měřeného úseku mezi horami a kaktusy jako snadná. Jenže únava z náročné a dlouhé trati od startu v Mar del Plata si začne vybírat svou daň, a to ve chvíli, kdy bude jedna duna střídat druhou. Soutěžící budou mít dokonce pocit, jako by před nimi vyrůstaly obrovské písečné stany připomínající jeden velký bivak, přestože od toho skutečného budou poměrně daleko. Výhodou však je, že ti, kteří tady zapadnou, si mohou postavit opravdový stan v poušti a dorazit do cíle etapy do šesté hodiny odpolední druhého dne, který bude odpočinkový.

Neděle 8. ledna
DEN VOLNA

8. etapa
Pondělí 9. ledna: Copiapó–Antofagasta

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 245 km
Rychlostní zkouška: 477 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 245 km
Rychlostní zkouška: 477 km

Závod znovu vyráží
V této části rallye už bude v každé kategorii pravděpodobně jen hrstka těch, kteří budou moci pomýšlet na celkové vítězství. Nebudou mezi nimi příliš velké rozdíly, přestože už za sebou budou mít spoustu kilometrů. Tato etapa po odpočinkovém dni s jedním z nejdelších měřených úseků zase vrátí soutěžící do rychlého závodního tempa a na kamenité trase vedoucí do Antofagasty to budou doslova pálit. Vysoká rychlost jim však nezabrání v kochání se nádhernými scenériemi pouště Atacama.

9. etapa
Úterý 10. ledna: Antofagasta–Iquique

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 9 km
Rychlostní zkouška: 556 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 9 km
Rychlostní zkouška: 556 km

Pozor, přichází drama!
Dvoudílná etapa nasměruje soutěžící dál na sever jihoamerického kontinentu mezi oceány a hory. Tentokrát budou na pořadu dne dva měřené úseky v různorodé krajině rozdělené přejezdem s časovou neutralizací. Na začátku dne závodníci projedou kaňony a dostanou se na cesty bez kamení, na kterých se ponoří do jemného písku fesh-fesh. Druhá část měřeného úseku prověří orientační smysl navigátorů, ale i pilotů, kteří budou muset dělat rychlá rozhodnutí v neznámé krajině a přitom sledovat a hledat povinné průjezdní body. Odměnou za dobrou práci jim pak bude úchvatný, dlouhý a prudký sjezd do města Iquique, po kterém se dostanou na břeh Pacifiku. Podobně tomu bylo v ročníku 2010.

10. etapa
Středa 11. ledna: Iquique–Arica

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 317 km
Rychlostní zkouška: 377 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 317 km
Rychlostní zkouška: 377 km

Lekce surfování
Závodníci už od rána nebudou vycházet z údivu. Přímo na začátku měřeného úseku je ohromí okolní nádherná příroda – kombinace vln a písku. Tu si užijí v délce mnoha kilometrů, nejzkušenější jezdci budou schopni „surfovat“ na dunách rozprostřených na úseku sta kilometrů. Všechny pak do reality drsného závodu vrátí obtížná pasáž s jemným prachem fesh-fesh na konci měřeného úseku.

11. etapa
Čtvrtek 12. ledna: Arica–Arequipa

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 117 km
Rychlostní zkouška: 534 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 120 km
Rychlostní zkouška: 478/432 km

Klub jen pro zvané
Při prvním dakarském dni v nové zemi si Peruánci užijí dva měřené úseky rozdělené pro auta a motorky. Jezdce za řidítky čeká nejdelší závodní úsek. Po dni stráveném mimo cesty a v místech protkaných řekami se mohou motorkáři a jezdci na čtyřkolkách těšit na kamarádské setkání v netradičním bivaku podle konceptu, který byl naposledy použit v marockém bivaku ve Foum Zguid při rallye Dakar 2007. Pro ně totiž půjde o takzvanou maratónskou etapu, která může výrazně ovlivnit vývoj závodu. Do bivaku v Arequipě nebudou smět jejich asistenční vozidla, takže si s opravou strojů budou muset poradit sami.

12. etapa
Pátek 13. ledna: Arequipa–Nasca

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 259 km
Rychlostní zkouška: 245 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 412 km
Rychlostní zkouška: 245 km

Drak z Nascy
Jen přelet nad touto oblastí vám dovolí obdivovat proslulé záhadné motivy vytvořené před více než dvěma tisíci let. Cesta rychlostní zkoušky vytvoří další obrazce na mapě Peru, které můžeme připodobnit k písečnému drakovi. Ačkoli budou pasáže s písečnými dunami rovnoměrně rozprostřeny, stoprocentně si závodníci zapamatují jen jednu, která udělala největší dojem i na tým, který trasu navrhoval. Dvacetikilometrový úsek, na kterém se bude střídat duna za dunou, je přenese do jiné dimenze. Vzhledem k tomu, že písek zůstane v této řadě dun pevný, na piloty nečeká tvrdá práce. Specialisté na duny však budou schopni překvapit právě v této etapě. Tedy pokud si ještě pamatují na poušť v Mauretánii a triky, jak překonat tamní písečné kopce.

13. etapa
Sobota 14. ledna: Nasca–Pisco

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 100 km
Rychlostní zkouška: 275 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 100 km
Rychlostní zkouška: 275 km

Atmosféra Pacifiku
Přírodu v tomto kraji charakterizují majestátné duny. Ty udrží dostatečné napětí na konci závodu spojené s očekáváním vítězů. Ti, kteří po vavřínech netouží a chtějí hlavně dojet, nesmí v tomto úseku nic podcenit, přestože cíl je poměrně blízko. Musí se totiž pod vlivem únavy po ujetých tisícovkách kilometrů doslova porvat s porcí náročných dun a vyhnout se nepřehledným údolím, která vypadají podobně těm, jimiž naopak projet musí. Tady si každý závodník uvědomí, co to znamená, když se řekne extrémní úsilí.

14. etapa
Neděle 15. ledna: Pisco–Lima

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 254 km
Rychlostní zkouška: 29 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 254 km
Rychlostní zkouška: 29 km

Čas na oslavu
Krátký měřený úsek definitivně ustanoví celkové pořadí závodníků. Ti by při posledních kilometrech neměli nic podcenit, protože jim cestu do cíle ještě mohou zkomplikovat malé duny. Tady tolik nejde o čas, nejdůležitější bude zvládnout trať až do cíle. Hrdinové rallye Dakar 2012 se můžou těšit na oslavy v srdci hlavního města Peru. Těm, kteří přežili toto dobrodružství, se v hlavě promítnou důležité momenty jejich dlouhé cesty. Výzva bude u konce, ale vzpomínky a pocity výjimečné životní zkušenosti zůstanou.

zdroj: rozhlas.cz/motozurnal